Om man vill tjäna pengar på att skriva musik men inte vet hur du ska gå till väga så är reklam en väldigt bra inriktning. Men hur skriver man egentligen reklammusik? I texten nedan kan du hitta några tips om hur man skriver musik till reklam och vad som krävs i en reklamjingel.
En sak som är viktig om man skriver musik till reklam är att den ska vara medryckande och fånga tittarnas uppmärksamhet. Sedan är det förstås ett plus i kanten om låten är trallvänlig så att man lätt får låten på hjärnan, för då tänker man också på reklamen som man hörde den i. Ofta när man skriver till reklam så följer man de mest vanliga musikreglerna och strukturerna såsom vers, brygga och refräng.
I vanliga fall brukar man hålla sig till popmusik och andra mainstream genres i TV och radio eftersom det är de mest populära genrena. Men om man vill sticka ut lite grann kan man ju alltid inkorporera en genre som inte används lika ofta inom reklam som till exempel country eller folkmusik. Det är dock inte ofta man har friatyglar och får skapa vad man vill. I de flesta fall har kunden krav på hur låten ska vara strukturerad eller vilken genre man ska använda.
Då många tror att man inte kan tjäna några stora pengar på att komponera musik till reklamfilmer så är det faktiskt tvärtom. Beroende på vilken kund som är intresserad av din låt så kan priset på en låt variera mellan 3000 – 50 000kr vilket är en enorm summa för enbart en låt eller jingel.